Blog 5, excursie dag met Ketut

18 september 2022 - Sanur, Indonesië

Blog 5

Vrijdag, 16 september 2022.

We gaan op excursie met Ketut.

- We gaan als eerste naar een batik fabriekje.

Batik is een techniek waarbij ervaren kunstenaars met veel liefde en toewijding met de hand patronen op stoffen aanbrengen met een wax pen of een wax stempel. Het is een lang en precies proces, het kan dagen tot weken duren om een hele stof te maken. Je moet er veel geduld voor hebben.

Nadat de wax op de stof is aangebracht, is het tijd om de stof onder te dompelen in het verfbad. De delen die niet met wax zijn bedekt worden nu gekleurd. Hoe vaker en langer je de stof in het verfbad dompelt, hoe dieper de kleur. Het laatste gedeelte is het verwijderen van de wax, zodat je het kleurverschil kunt zien. Het resultaat: een prachtig kunstwerk!

Dit is het proces voor Batik met 1 kleur, voor meerdere kleuren moet je het hele proces per kleur herhalen. Wat een werk!

- Daarna zijn we naar een 500 jaar oude Waringinboom gegaan.

- Vervolgens gingen we naar Ubud,

Ubud is een plaats in het centrum van het eiland Bali, Indonesië en wordt beschouwd als cultureelcentrum van het eiland. Ubud heeft een bevolking van ongeveer 8000 mensen. De naam is afgeleid van het Balinese woord ubad, dat medicijn betekent.

Bali, en daarmee Ubud, staat bekend om de traditionele hindoe-cultuur.

Het toerisme in Ubud ontwikkelde zich vanaf 1930 onder de vorst Tjokorde Gede Agung Sukawati(1910-1978) die Ubud's eerste hotel startte. In 1936 begon hij met A.A. Sobrat, Gusti Nyoman Lempad, Walter Spies en Rudolf Bonnet de Pita Maha schildersorganisatie. Ze maakten van Ubud het 'cultureel hart van Bali'. Terwijl Ubud vroeger vooral bezocht werd door rugzaktoeristen, is het nu een populaire bestemming bij een bredere groep toeristen, waaronder kunstverzamelaars en connoisseurs.

- Tanah Lot tempel en Batu Belong tempel.

De legende van Tanah Lot, de oorspronkelijke naam is Tengah Lod wat ‘in de zee’ betekent.

Legende

Volgens de legende van Tanah Lot reisde in 1489 een hogepriester van het Majapahit koninkrijk op Oost-Java naar Bali toe om het hindoeïsme te verspreiden. Deze priester was Dang Hyang Nirartha en vestigde zich op de locatie van Tanah Lot om de zeegod Baruna te eren. Hij deelde zijn kennis met de bewoners van het dorp maar kreeg het aan de stok met het dorpshoofd die de dorpelingen tegen hem opzette. De priester bleef echter en haalde wonderbaarlijk genoeg een rots omhoog uit zee terwijl vleugels had die in zeeslangen veranderden. De originele benaming van de rots is dan ook Tengah Lod wat ‘in de zee’ betekent.

Bekering

Onder indruk van de krachten van Dang Hyang Nirartha bekeerden de dorpelingen en werd hun een heilige krisdolk geschonken door de priester die vertrok. Deze dolk is een heilig erfstuk die tot het koninklijk paleis van Kediri behoord. Jaarlijks bezoeken pelgrims de plek waar deze relikwieën worden bewaard na het lopen van een 11 kilometer lange bedevaart. Dit wordt op Kuningan dag gedaan, de dag waarop de pelgrims naar de tempel van Luhur Pakendungan trekken. Dit is de voormalige tempel waar de priester mediteerde.

In ere hersteld

De tempel van Tanah Lot heeft in de loop der eeuwen veel te verduren gehad. De rotsen rondom Tanah Lot Bali zijn door de natuur beschadigd en door de dreiging van erosie was het heiligdom er begin jaren ’80 van de vorige eeuw er slecht aan toe. Met behulp van de Japanse overheid konden de autoriteiten van Bali aan de slag gaan met het behoud van Tanah Lot. Sindsdien is Pura Tanah Lot volledig gerestaureerd en is ongeveer een derde van de rots waarop de tempel staat kunstmatig tot stand gekomen.

- Pura Batu Bolong, hindoetempel

Aan het strand bij de westkust vind je de Pura Batu Bolong, een hindoetempel die is gebouwd op de top van een rots. Vanuit Ampenan leidt een smalle weg naar deze tempel. Het heiligdom is gericht naar de Straat van Lombok en de Gunung Agung.

Volgens de legende werden de mooiste maagden vanaf hier de zee in gegooid, wat een verklaring zou zijn voor het hoge aantal haaien dat in deze regio voorkomt. Er worden regelmatig hindoeïstische ceremonies gehouden bij de tempel. Vanaf de tempel kun je de zon zien ondergaan achter de Gunung Agung op Bali.