Blog 5, excursie dag met Ketut

18 september 2022 - Sanur, Indonesië

Blog 5

Vrijdag, 16 september 2022.

We gaan op excursie met Ketut.

- We gaan als eerste naar een batik fabriekje.

Batik is een techniek waarbij ervaren kunstenaars met veel liefde en toewijding met de hand patronen op stoffen aanbrengen met een wax pen of een wax stempel. Het is een lang en precies proces, het kan dagen tot weken duren om een hele stof te maken. Je moet er veel geduld voor hebben.

Nadat de wax op de stof is aangebracht, is het tijd om de stof onder te dompelen in het verfbad. De delen die niet met wax zijn bedekt worden nu gekleurd. Hoe vaker en langer je de stof in het verfbad dompelt, hoe dieper de kleur. Het laatste gedeelte is het verwijderen van de wax, zodat je het kleurverschil kunt zien. Het resultaat: een prachtig kunstwerk!

Dit is het proces voor Batik met 1 kleur, voor meerdere kleuren moet je het hele proces per kleur herhalen. Wat een werk!

- Daarna zijn we naar een 500 jaar oude Waringinboom gegaan.

- Vervolgens gingen we naar Ubud,

Ubud is een plaats in het centrum van het eiland Bali, Indonesië en wordt beschouwd als cultureelcentrum van het eiland. Ubud heeft een bevolking van ongeveer 8000 mensen. De naam is afgeleid van het Balinese woord ubad, dat medicijn betekent.

Bali, en daarmee Ubud, staat bekend om de traditionele hindoe-cultuur.

Het toerisme in Ubud ontwikkelde zich vanaf 1930 onder de vorst Tjokorde Gede Agung Sukawati(1910-1978) die Ubud's eerste hotel startte. In 1936 begon hij met A.A. Sobrat, Gusti Nyoman Lempad, Walter Spies en Rudolf Bonnet de Pita Maha schildersorganisatie. Ze maakten van Ubud het 'cultureel hart van Bali'. Terwijl Ubud vroeger vooral bezocht werd door rugzaktoeristen, is het nu een populaire bestemming bij een bredere groep toeristen, waaronder kunstverzamelaars en connoisseurs.

- Tanah Lot tempel en Batu Belong tempel.

De legende van Tanah Lot, de oorspronkelijke naam is Tengah Lod wat ‘in de zee’ betekent.

Legende

Volgens de legende van Tanah Lot reisde in 1489 een hogepriester van het Majapahit koninkrijk op Oost-Java naar Bali toe om het hindoeïsme te verspreiden. Deze priester was Dang Hyang Nirartha en vestigde zich op de locatie van Tanah Lot om de zeegod Baruna te eren. Hij deelde zijn kennis met de bewoners van het dorp maar kreeg het aan de stok met het dorpshoofd die de dorpelingen tegen hem opzette. De priester bleef echter en haalde wonderbaarlijk genoeg een rots omhoog uit zee terwijl vleugels had die in zeeslangen veranderden. De originele benaming van de rots is dan ook Tengah Lod wat ‘in de zee’ betekent.

Bekering

Onder indruk van de krachten van Dang Hyang Nirartha bekeerden de dorpelingen en werd hun een heilige krisdolk geschonken door de priester die vertrok. Deze dolk is een heilig erfstuk die tot het koninklijk paleis van Kediri behoord. Jaarlijks bezoeken pelgrims de plek waar deze relikwieën worden bewaard na het lopen van een 11 kilometer lange bedevaart. Dit wordt op Kuningan dag gedaan, de dag waarop de pelgrims naar de tempel van Luhur Pakendungan trekken. Dit is de voormalige tempel waar de priester mediteerde.

In ere hersteld

De tempel van Tanah Lot heeft in de loop der eeuwen veel te verduren gehad. De rotsen rondom Tanah Lot Bali zijn door de natuur beschadigd en door de dreiging van erosie was het heiligdom er begin jaren ’80 van de vorige eeuw er slecht aan toe. Met behulp van de Japanse overheid konden de autoriteiten van Bali aan de slag gaan met het behoud van Tanah Lot. Sindsdien is Pura Tanah Lot volledig gerestaureerd en is ongeveer een derde van de rots waarop de tempel staat kunstmatig tot stand gekomen.

- Pura Batu Bolong, hindoetempel

Aan het strand bij de westkust vind je de Pura Batu Bolong, een hindoetempel die is gebouwd op de top van een rots. Vanuit Ampenan leidt een smalle weg naar deze tempel. Het heiligdom is gericht naar de Straat van Lombok en de Gunung Agung.

Volgens de legende werden de mooiste maagden vanaf hier de zee in gegooid, wat een verklaring zou zijn voor het hoge aantal haaien dat in deze regio voorkomt. Er worden regelmatig hindoeïstische ceremonies gehouden bij de tempel. Vanaf de tempel kun je de zon zien ondergaan achter de Gunung Agung op Bali.

1. Wilma:
    18 september 2022
    Prachtig die boom! Heb je nog een batik stof gekocht? Herinneringen aan een mooie reis.....
    Veel plezier nog daar en groeten aan iedereen!
  2. Ina:
    20 september 2022
    Ik heb zeker mooie lappen stof gekocht. Er zijn op de markten en in winkels zoveel leuks te koop…voor weinig geld…..ik heb leuke herinneringen gemaakt en gekocht.
    De Waringinboom heb ik in mijn hart gesloten.
    De groetjes zijn gedaan en weer terug gegeven.
  3. Ingrid:
    18 september 2022
    Weer hele mooie herinneringen voor je, Ina.
    Ik heb de batik-kunst ook mogen aanschouwen, idd schitterend.
  4. Ina:
    Het is idd een kunst!
    En ik heb natuurlijk ook wat meegenomen….als herinnering.
  5. Atie:
    18 september 2022
    Wat zul je je klein gevoeld hebben bij die boom ( bomen ).
    Het vereist idd heel veel werk om zo’n batik patroon te maken, daar stond ik nooit bij stil. Je ziet heel veel bijzondere dingen, dit vergeet je niet.
    Hoe is het met het weer eigenlijk, zijn er van die moessonregens?
    De laatste week is aangebroken, nog veel plezier 😘
  6. Ina:
    20 september 2022
    Ja…je weet Atie..bomen en wolkenluchten, daar heb ik iets mee😉
    Ik heb op deze reis heel veel bijzondere dingen gezien en meegemaakt. Deze reis vergeet ik nooit meer!
    We hebben één zware regenbui meegemaakt, en dat had wel iets.
    Morgenavond om 20.00 uur hopen we in het vliegtuig te zitten, op weg naar Nederland.
    Tot snel lieverd 😘
  7. Sally:
    18 september 2022
    Hoi Ina, wat een bijzondere boom en prachtig en kunstig dat batikken. Ik geniet van je verhalen.

Dikke knuffel
  8. Ina:
    20 september 2022
    Die Waringinboom is idd bijzonder. Als ik weer thuis ben, gaan we samen koffie doen.
    Warme knuffel van mij 😘
  9. Helma:
    19 september 2022
    Weer een mooi verhaal en foto's, hier kan je zeker een mooi fotoboek van gaan maken.
    Geniet nog van je laatste tijd daar en een veilige terugreis gewenst.
  10. Ina:
    20 september 2022
    Dankjewel Helma, en ik ga van de foto’s zeker een mooi fotoboek maken.
    We zien en spreken elkaar gauw.